Förlossnings berättelse


Tjihooo!!! Lille Melwin föddes den 18/11 kl 03.12!


Tänk att den långa väntan äntligen är över!
Åh, allt gick såååå jäkla bra!

Värkarna satte igång i måndags kl 19 ca, hade då sovit lite dåligt på natten med lite molande typ mensvärk.

Var o tvättade bilen och handlade på dan. På kvällen satt vi i soffan o såg på Färjan. Jag andades Profylax andning o hade full koll på situationen, kändes helt ok. Sen efter nån timme så gick jag runt i lägenheten o flåsade när kraftigare värkar satte in med ca 5 min mellanrum. Yoga Kristinas ord ringde i mina öron, - Håll dig upprätt och slappna av så gott du kan, fokusera på vilan o inte på värken. Varje värk ett steg närmre målet! ANDAS!!!

Kl 23.15 så ringde jag förlossningen för då var det ca 2 min mellan värkarna o helt regelbundna. Dom sa att det lät intensivt o bra, men att det var lite för korta värkar för att ge effekt, jag sa nämligen att dom höll i sig i ca 20-30 sk, vilket jag inte hade koll på, hade bara klockat vilan! Jag var välkommen in, men det lät som att jag kunde vara hemma ett tag till. Vi beslöt att vi skulle avvakta lite till. Vill inte vanka omkring där i korridorerna timme in timme ut..
Tobbe klockade ett par värkar dom låg runt en minut allihopa! Hmm...konstigt hur knasig tidsuppfattning jag hade...fast tur att det kändes åt det hållet!

Kl 23.55 åkte vi in o blev direkt uppkopplade på CTG maskinen. det var lugnt o skönt på förlossningen o barnmorskan Anna Klint var så cool o vänlig!

Hjärtljuden såg bra ut och värkarna intensiva! Jag säger bara en sak, Profylax andning!!! Sååå grymt bra hjälp!
Så fort jag avergav metoden o spände mig så var smärtan dubbel! Sååå coolt hur vi kan styra våra kroppar! Tobbe masserade mitt låt, axel, hand o peppade mig när det kändes tungt, min älskade Toobi!

Jag blev undersökt o hade öppnat mig 9 cm!!! Tjihooo!!! Min mardröm var att hon skulle säga typ 2 cm eller nåt...fy faan!

Jag satt o flåsade en timme till för den sista cm. Sen satt jag på hästsko pallen , det började närma sig! Vattnet gick med ett splosch! O så kom den sjukaste känsla jag nånsin känt!  Den första krystvärken!

Oh, my good!!! Det kändes som att typ spy med underlivet! Hahaha, sån otrolig kraft o jag bara klämde i utan att kunna styra!

Fick två såna till, men Anna, barmmorskan tyckte jag skulle ställa mig på knä i sängen o hänga över ryggstödet för att babbe skulle glida på lite snabbare. Efter 3 krystvärkar kom huvudet o jag trodde faan jag skulle spricka upp i hela underredet...sorry, men det var inte najs..Jag höll emot en värk till för att stanna till o "tänja " lite o sen gjorde Melwin en kullerbytta på nästa värk!!! Klockan var då 03.12. Kändes som en säl gled ut ur kroppen..hehehe.

Jag har faan aldrig känt en sån stor lättnad i hela mitt liv! Var det klart nu, är det här vår bebis??!!

Tobbe klippte navelsträngen o jag torkade av Melwin som låg o skrek så han blev blå! =)

Jag fick sys ett stygn, men det kändes inte.

Kroppen är verkligen heelt otrolig!

Det hela var en otrolig upplevelse o dagarna på BB Stockholm kommer jag aldrig att glömma!

Melwin, vi älskar dig!!!



Kommentarer

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag som ser)

URL/Har du en blogg?:

Skriv nåt kul!:

Trackback
RSS 2.0