Lussekrans AB

Kl 05 gick jag upp i mörkret och satte min gigantiska lussedeg.

Jag tänkte baka några kransar och bullar och åka ut till

mina företag med Luciafika!

Perfekt deg innan jäsning.

Färdiga resultatet! Mums!

 

RECEPT:

200 g smör

5 dl mjölk

50 g blå jäst

1 g mortlad saffran

2.5 dl socker

0.5 tsk salt

1 ägg

1.5 l vetemjöl special

 

1. Smält smöret och ljumma med mjölken.

2. Lös jästen och strö i saffran.

3. Tillsätt socker och salt och ägget, rör om. I med mjölet och knåda rejält i minst 5 min för hand.

4. Jäs 2 timmar under plastfilm.

5. Baka ut till valfritt alternativ.

(Jag gillar att riva mandelmassa och röra ut med smör och bre på degen)

6. Jäs 1 timme under bakduk.

7. Pensla med ägg och strö över strösocker och hackad mandel.

8. In i ugnen i 225 grader, helst varmluft. Klart!

 


Kommentarer

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag som ser)

URL/Har du en blogg?:

Skriv nåt kul!:

Trackback
RSS 2.0