Årets första semla

köpte jag nyss på vägen hem från Konsum. Jag o Toobi slafsade i oss lunchen och tog en varsin semla som slank in på 2 minuter. Det är emot mina principer att köpa färdig semla, bakar ju alltid själv. Den var god och brödet färskt. Tog en titt på innehållsförteckningen och får bara vatten på min lilla kvarn. Om jag hade bakat denna ljuvliga skapelse så hade jag använt ca 10 ingredienser totalt. Jäst, smör, mjölk, socker, kardemumma, salt, mjöl, grädde, mandel, florsocker. På min lilla lådda från Europabagarn räknade jag till 39 ingredienser. Det är ju för fan inte klokt! 29 extra ingredienser bestod av olika enzymer, aromer, stabiliseringsmedel, konserveringsmedel mm mm mm mm. Det läskiga är att vi har ingen jävla aning om vad dessa kemikalier gör med våra kroppar på lång sikt. Än så länge ger dom bara eksemer, hormonstörningar, astma, allergier, koncentrationssvårigheter och cancer. Men det kan man alltid skylla på en massa andra saker såsom avgaser, stress, utsläpp och annat så det tar man inte så allvarligt. Äh, kosten, den har Livsmedelsverket granskat så fint så. Ja, dom ligger bara ca 20 år efter övriga Europa på näringslära och provtagning på våra jordar. Nä, nu får jag snart hjärnblödning. Nästa söndag är det dax för Crudis stora Semmelfika! Då kommer inte Europabagarn över tröskeln, då e det Crudis egna bakverk som står på menyn, så det så!

 


Kommentarer

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag som ser)

URL/Har du en blogg?:

Skriv nåt kul!:

Trackback
RSS 2.0