Nyttig müsli!

 

Nytt år, dax att bli av med sockerberoendet. Jag köpte en kanonbra bok häromveckan som jag skummar igenom nu. Massa goda recept som jag ska ta mig an i veckan som kommer! Idag blir det Müsli!

5 dl boveteflingor
1/2 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
1 dl cashewnötter
1 dl valnötter
1 dl mandel
1 dl hasselnötter
1 dl kokos
4 msk kanel
1/2 dl rapsolja
1 1/2 dl vatten
1 msk honung
5 torkade, osvavlade aprikoser
5 torkade fikon
1/2 dl torkade gojibär

1. Blanda alla torra ingredienser utom den torkade frukten.

2. Blanda olja, vatten och honung.

3. Rör ihop dom båda skålarna.

4. Rosta i 175 grader mitt i ugnen fördelat på långpanna på bakplåtspapper i 30 min. Rör om då och då.

5. Låt svalna och klipp sen ner all den torkade frukten.

Förvara i vacker burk!

Mmmmm, det luktar kanel i hela huset!

p.s Visste ni att kanel sänker blodsockret, lindrar halsbränna, sura uppstötningar, magkurr och gaser? Dessutom är den en helt suuuuuverän antioxidant! d.s

 

 


Kommentarer

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag som ser)

URL/Har du en blogg?:

Skriv nåt kul!:

Trackback
RSS 2.0