HSP - High Sensitive Person

Det är jag det. Snappade åt mig Expressen med bilaga idag när jag var o handlade. Brukar inte köpa tidningen för jag läser den aaaaaldrig. Satte mig på verandan och bläddrade fram till det som gjorde att jag köpte tidningen. ERn artikel om HSP - High Sensitive Person. Ju mer jag käste desto mer kände jag igen mig. Jag visste noig redan det här men det var iallafall lite skönt att få reda på mer om detta personlighetsdrag!
 
Kort sammanfattning av vad som stod:
"Om du är högkänslig har du ett rikt inte liv och lämpad till jobb där du får komma med originella ideer. Extra nytta har du om du jobbar med andra människor då du har god intuition och känner av folks behov lätt. Dock kan det ta väldigt mycket energi att känna så mycket hela tiden så du kan känna ett starkt behov av att dra dig tillbaka och vara för dig själv en stund. Det är viktigt att du säger nej till saker som du vet innerst inne att du inte hinner med eller orkar. Många högkänsliga personer är tydligt utåtriktade och tar för sig socialt. Ena dagen kan du känna dig som Stålmannen, nästa dag som en våt fläck. Högkänsliga personer är lika vanligt hos män som hos kvinnor. En femtedel av befolkningen har detta personlighetsdrag.   
 
Testet:
 
1. Jag blir lätt uttröttad av många starka intryck. NEJ
2. Jag har väldigt lätt att komma på nya ideer. JA
3. Jag känner av stämningen när jag kommer in i ett rum med människor. JA
4. Jag har ett större behov än de flesta att vara för mig själv ibland. JA (har jag upptäckt på senaste tiden)
5. Det händer ofta att jag hör undertoner i det folk säger. JA
6. Jag är bra på att entusiasmera och inspirera. JA
7. Jag engagerar mig lätt för mycket i andras problem. JA
8. Folk tycker i allmänhet att jag är vänlig och behaglig. JA
9. Mina känslor är väldigt lättväckta. JA
10. Jag svänger snabbt i humöret. JA
11. Jag blir stressad i kaotiska miljöer där det skramlar, tutar, doftar, låter och folk rusar omkring. OFTA
12. Jag njuter intensiva av skönhet och ser nyanser som många tycka missa. JA
13. Jag blir ofta mer ledsen än andra för småsaker och jag kan ofta känna intensiv lycka inför sådant som andra knappt lägger märke till. JA
14. jag får höra sådant som"Ta inte åt dig" "Du är överkänslig" "Vad du överreagerar" IBLAND
15. Jag har svårt att mentalt släppa sådant som hänt. Jag kan grubbla över sådant jag själv gjort eller vad andra har sagt. Jag hart svårt att sätta punkt och gå vidare. OFTA
 
Tips och råd!
 
1. Ät på regelbundna tider.
2. Ha regelbundna sovtider och varva ner innan läggdags.
3. Ha luft i kalendern och boka inte in för många aktiviteter på samma dag.
4. Begränsa dig. Försök inte förverkliga alla dina ideer.
5. Rör på dig mer.
6. Arbeta praktiskt, snickra, påta, måla.
7. Hitta på saker som får dig att må bättre eller som du bara tycker är sköna när du är nere.
8. Skriv gärna en reflekterande dagbok.
 
Ska bara applicera detta i mitt lilla liv nu då...

Kommentarer

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag som ser)

URL/Har du en blogg?:

Skriv nåt kul!:

Trackback
RSS 2.0