Surdegsbröd av råg!

Rågsur med äpple och valnötter

30 g jäst
6 dl vatten
2.5 msk salt
3 msk honung
3/4 dl surdeg av råg
6 dl rågsikt
2 dl grovt rågmjöl
4.5-6 dl vetemjöl special
200 g valnötter
2 stora äpplen

1. Smula jästen och lös i ljummet vatten. Tillsätt honung, salt och surdeg.

2. Arbeta in mjölet, lite i taget. Arbeta i maskin i ca 10 min tills det blir elastiskt.

3. Hacka nötterna grovt och dela äpplena i cm stora tärningar.
Arbeta försiktigt in i degen för hand

4. Jäs övertäckt i ca 90 min.

5. Knåda lätt ut till 2 bröd. Låt vila i 10 min.

6. Platta försiktigt ut bröden, vik ihop till 2 limpor och jäs övertäckta i 90 min.

7. Snitta försiktigt ytan med en vass kniv. Grädda mitt i ugnen ca 35 min i 200 grader. Kasta in 1dl vatten i botten på ugnen för att få en schysst skorpa på bröden!


Kommentarer

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag som ser)

URL/Har du en blogg?:

Skriv nåt kul!:

Trackback
RSS 2.0