Vad faan innehåller schampon egentligen???

I helgen så vaknade jag av att det kliade nåt förbannat bakom ena örat. Jag hade en liten schampoklump kvar efter duschen som torkat där. Det kliade som faan och sen ömsade jag skinn och blev röd o svullen...hmmm. Samma sak hände för nåt år sen..Jag stod o knådade på jobbet när det kliade till i ena örat. Samma som nu, en torkad schampo klump satt där. Hela örat blossade upp som ett brottaröra och det kliade i minst 3 dar..sen flagade jag skinn och var torr i flera veckor! Frågan jag ställer mig..VAD FAAN INNEHÅLLER SCHAMPON EGENTLIGEN?????
Jag tog min nuvarande schampoflaska (ett billigt schampo från Åhlens) och synade innehållsförteckningen, googlade varenda jäkla ingrediens...resultatet är för fasen helt sjukt:
(Schampot innehåller 42 ingredienser, jag rabblar dom 10 första)

Aqua = ja, det fattar alla vad det är..
Sodium Laureth Sulfate = Sodium lauryl sulfate och sodium laureth sulfate är bra på att irritera och inflammera hårbottnen, torkar ofta ut hårets naturliga oljor och brukar svida när man får det i ögonen. Å andra sidan skummar de upp lätt, rengör noga och håller ihop väl, och på grund av detta är de väldigt svåra att undvika. En del shampoon balanserar sulfaterna med mildare ämnen som tex cocoamider (cocoamides). Shampoon som listar en cocoamid före en sulfat är mildare, och dyrare. Sodium lauryl sulfate är den tuffaste och bör undvikas helt.
PEG-4 Rapeseedamide = Detta är en tensid = kemiskt manipulerat fett. Så här tillverkas dessa: fettsyror isoleras ur fetter (oljor), reduceras till fettalkoholer som behandlas med etylenoxid (etoxyleras) till nonjoniska tensider, som behandlas med svaveltrioxid och neutraliseras med något alkaliskt. Tensider ska vara avfettande men påskyndar tyvärr talgproduktionen så håret upplevs fett redan andra dagen.
Sodium Laureth-II = Samma som det först på listan, bara en annan sort.
PEG-7 Glyceryl Cocoate = Den gemensamma nämnaren för gruppen PEG är just det att de framställs med hjälp av PolyEthylene Glycol, som är en restprodukt vid gasframställningen av råolja. Men en som vill vara helt ren vill heller inte använda något som det står PEG på. Alla ämnen som framställs med hjälp av PEG är en extrahering av en kokosolja.
Propylene Glycol = Flervärdig alkohol...?
Vitis Vinifera = TJIHOOOO,ett liten druvextrakt har kämpat sig in i smeten!!!
Guar Hydroxypropyl Trimonium Chloride = Utvinns ur Guarträd. Sätter sig som en hinna på strået och gör det mjukare.
Panthenol = får hårstrået att svälla upp så att vatten kan komma in.
Silanetriol = ett vattenlösligt silikon.
Paraben = Dödar eller hämmar tillväxten av jästsvampar, bakterier o jäst. Konserverar produkten. Många Parebener har visat sig vara hormonstörande. Man har hittat Parabener både i testikelcancer och bröstcancerknölar. Bra där..

Ärligt talat så fattar jag inte hur det ens kan vara lagligt att tillverka produkter som innehåller så jävla mycket skit och som man dessutom använder varja dag!!!

Ja har kollat runt efter ett bra schampo på nätet nu...det är ju ändå så att jag kan ju inte tvätta håret i nåt gammalt vax från nån gran eller nåt...det måste ju ändå bli rent. Men jag ska syna ingredienserna o bli en "pain in the as" kund framöver! Vi måste ju för fasen börja ställa lite krav som konsumenter!!!
Jag var i centrum en snabbis idag , uppeldad och laddad till tänderna..jag gick in på 3 frisörsalonger och frågade efter ett schampo utan sulfater. INTE EN ENDA FRISÖR HADE EN ENDA ANING OM VAD JAG SVAMMLADE OM!!!!
Det är som att jag som massör skulle massera med bensin! Det glider säkert bra...
Så, nu har jag, moraltanten, avreagerat mig! God natt!


p.s Det hela slutade med att jag köpte ett schampo o balsam från Tigi-S Factor, en ny serie som tagits fram helt utan sulfater..lite bättre iallafall... d.s

 


Kommentarer
Postat av: Tessan

Ja har upptäckt att man inte ska köpa billiga okända märken. Vi köpte en jättehärlig, trodde jag, pumptvål, men den torkade ut händerna på en timme...

Jeff och jag blev alldeles såriga om händerna.



Kram T.

2009-04-28 @ 13:36:29
URL: http://lillatessi.blogg.se/

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag som ser)

URL/Har du en blogg?:

Skriv nåt kul!:

Trackback
RSS 2.0