Gå ur Svenska Kyrkan..


Ja, det har jag gjort idag! Fick ett ryck..ett ryck som jag har tänkt på i flera år nu. Med tanke på Melwins Namngivning så fick jag tummen ur och gjorde slag i saken. Jag Googlade "Gå ur svenska Kyrkan" och så kom jag direkt till en sida där man bara skickade ett sms och så får man blanketter hemskickade efter 2-3 arbetsdagar! Suveränt lätt! Kostar 100 spänn.

Kan man gifta sig i kyrkan ändå? Ja, det kan man, om en av oss är med i kyrkan. Annars är det upp till prästen som viger vad han eller hon säger. Känns lite som dubbelmoral bara...jag skulle gärna både gifta mig o få begravning via Humanisterna...

Kan man begravas via kyrkan? Ja, alla har rätt till att begravas som betalar skatt. Det är ändå en avgift som man ej kan styra över. Jag vill spridas för vinden tror jag..så slipper folk hålla på o sköta en gammal sten som annars mossas igen.

Svenska kulturarvet? Många är med i kyrkan för att man vill fortsätta stödja det svenska kulturarvet, gamla byggnader osv. Men staten betalar ca 450 miljoner kronor varje år till det, dras från skatten oavsett om man betalar kyrkoavgift eller inte.

Jag kommer att spara ca 40.000 kr fram till pension nu! Tjihooo! Det kan jag lägga på roligare saker tänkte jag...
Men det är inte den enda anledningen såklart. Jag har alltid känt mig skeptisk inför vad kyrkan står för. Så förlegat. Man behandlar människor olika. De flesta krig är pga olika religioner och extrema förgreningar. Jag tror inte på ett enda ord i bibeln. Jag ser det som en fin saga. Guds 10 budord är ju bara hur logiska som helst, vad hände med vanligt sunt förnuft? Jag tycker att folk borde få leva och ha vilka åsikter dom vill och inte styras över nån gammal dammig bok som nån skrev för 3 miljarder år sen. Jag har full respekt för att människor är religiösa, absolut. Kyrkan har hjälpt många människor ur kriser. Men det passar inte mig...hahaha...som ska vrida o vända o analysera allt...=)

Moraltanten har öppnat käften igen...hej o hå, nu ska jag o Nöten till Gym&Sim o hälsa på!

Kommentarer
Postat av: Nettan

Ska också ta tag i att gå ur... enligt beräkningen skulle jag tjäna nästan 90 000 kr fram till pensionen! Tack för tipset!



Kram Nettan

2009-06-10 @ 16:30:42
URL: http://abvl.blogg.se/
Postat av: Johan

Tack!! Ja me.......

2009-06-12 @ 16:41:49

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag som ser)

URL/Har du en blogg?:

Skriv nåt kul!:

Trackback
RSS 2.0